Jak rozpoznać europaletę?
Standardem obowiązującym w magazynowaniu i transporcie kołowym są palety drewniane o znormalizowanych wymiarach. Dominują tu stosowane zamiennie palety EUR licencjonowane przez UIC oraz palety EPAL powstające pod nadzorem EPAL. Istnieją cztery podstawowe rodzaje palet – EPAL 1/EUR 1 (800 na 1200 mm o nośności do 1500 kg), EPAL 2/EUR 2 (1200 na 1000 mm o nośności do 1470 kg), EPAL 3/EUR 3 (800 na 1200 mm o nośności 1920 kg), a także EPAL 6/EUR 6 (800 × 600 mm o nośności 500 kg). Przekonajmy się, jak odróżnić je od innych.
Czym wyróżniają się europalety?
Europalety mogą być produkowane i naprawiane wyłącznie przez firmy posiadające licencję wystawianą przez EPAL (European Pallet Association). Poświadczeniem faktu, że mamy do czynienia z wyrobem oryginalnym jest oznaczenie w postaci napisu EUR umieszczonym w owalu, znajdującym się na lewym wsporniku oraz napisu EPAL w owalu na wsporniku prawym. Na wsporniku środkowym jest widoczna klamra kontrolna oraz alfanumeryczne oznaczenie numeru licencji, oraz roku i miesiąca produkcji. Jest na nim również symbol obowiązkowej obróbki fitosanitarnej ze znakiem IPPC. Jeżeli paleta EPAL była naprawiana, to w środkowym wsporniku będzie można dostrzec wbity gwóźdź certyfikujący.
Jak są zbudowane europalety?
Europalety mają bardzo prostą, lecz dobrze przemyślaną konstrukcję. Składają się z 11 desek i 9 klocków będących wspornikami, a do ich połączenia używa się 78 gwoździ. W dolnej części palety znajdują się 3 deski podstawy z zamocowanymi do nich 9 klockami dystansowymi, które są konieczne, by można było wsunąć pod paletę widły wózka. Ze wspornikami są złączone kolejne trzy deski ułożone poprzecznie w stosunku do stanowiących podstawę. Na nich równolegle do desek podstawy przybite jest 5 desek będących platformą ładunkową.