Poznaj krótką historię palet
Koszty transportu i magazynowania towarów są bezpośrednio związane z ilością powierzchni potrzebnej do składowania towarów oraz możliwością ich szybkiego przemieszczania. Rozwiązaniem, które pozwala na efektywne wykorzystywania dostępnej przestrzeni oraz błyskawiczny załadunek, rozładunek i przewóz towarów jest paletyzacja, która opiera się na stosowaniu tradycyjnych palet drewnianych. W Poznaniu są one dostępne w firmie Aleja, zajmującej się ich produkcją, sprzedażą oraz naprawą według standardów EPAL. Warto pamiętać, że historia powszechnego używania palet jest stosunkowo krótka. Przyjrzyjmy się jej bliżej.
Co trzeba wiedzieć o historii paletyzacji?
Korzystanie z palet i ich rozwój są ściśle związane z powstawaniem pozwalających na ich obsługę wózków paletowych. Pierwsze systemy tego rodzaju zaczęto opracowywać w początkach XX wieku dla kolei. Bardziej zaawansowane konstrukcje, w których oddzielono przestrzeń ładunkową w postaci palety od wózka i zaczęto traktować jako całość wraz z przewożonym towarem, pojawiły się w latach 30. XX wieku. Palety miały wówczas postać platform z niewielkimi podporami. Szybszy rozwój paletyzacji nastąpił w latach II wojny światowej i miał związek z koniecznością przerzucania ogromnych ilości ładunków obsługiwanych przy użyciu statków, kolei oraz samochodów ciężarowych. Komercyjne użycie palet to jednak dopiero lata 50., kiedy to szwedzka firma BT Industries przedstawiła zarówno wózek paletowy, jak i same palety o konstrukcji zbliżonej do maszyn używanych dziś.
Jak wyglądają palety dziś?
Najpopularniejsze systemy palet drewnianych wykorzystywane obecnie to standard EPAL oraz mający identyczną charakterystykę standard kolejowy UIC. Obejmuje on cztery rodzaje palet EPAL/EUR 1, 2, 3 i 6 o różnych rozmiarach i nośności. W Stanach Zjednoczonych używane są palety GMA o podstawowym rozmiarze 40 na 48 cali.